Keynote spreker Greg Richards
(G)een plek voor evenementen? Een ruimtelijke puzzel voor de toekomst
Hoeveel plek heeft Nederland voor evenementen? De eventsector is maar een van de vele partijen die claims leggen op de schaarse ruimte. De grote uitdagingen voor de toekomst, waaronder het woningtekort, de energietransitie, duurzame landbouw en het aanpassen aan klimaatverandering vormen een enorme ruimteclaim. Hoe kunnen evenementen hun ruimtelijke bestaansrecht verzekeren? Hoe kunnen beleidsmakers de transitie maken van een defensief evenementenbeleid naar een constructief gebruik van evenementen als ‘placemakers’?
Bio
Greg Richards is Professor of Placemaking and Events aan Breda University of Applied Sciences en hoogleraar Leisure Studies aan de Universiteit van Tilburg. Hij heeft evenementenprojecten geleid voor nationale overheden, destination marketing organisaties en gemeenten, en hij heeft onderzoek en onderwijs ervaring in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Spanje. Zijn belangrijkste publicaties zijn onder meer Eventful Cities: cultural management and urban revitalization (met Robert Palmer) en Small Cities with Big Dreams: Creative Placemaking and Branding Strategies (met Lian Duif).
Hij is betrokken geweest bij de ontwikkeling en evaluatie van een aantal evenementenprogramma’s, waaronder Culturele Hoofdsteden van Europa en het Jheronimus Bosch 500 programma. Hij heeft verschillende grote onderzoeksprojecten afgerond naar de relatie tussen cultuur en toerisme, waaronder rapporten voor de OESO over de Impact of Culture on Tourism (2009) en Tourism and the Creative Economy (2014). Hij heeft ook samengewerkt met de UNWTO aan het Report on Tourism and Culture Synergies (2108) en hij is actief betrokken bij de ontwikkeling van creatieve toeristische initiatieven in verschillende delen van de wereld.

Themasessies
Thema dit jaar is ‘een plek voor evenementen’.
Het belang van evenementen werd tijdens de coronapandemie nog duidelijker. Miljoenen bezoekers en/of deelnemers beleven er plezier aan. Evenementen zorgen voor levendigheid in gemeenten en betrokkenheid van bewoners. Ook dragen ze bij aan imago van gemeenten en het aantrekken van bezoekers. Dat leidt weer tot economische impact.
Tijdens de themasessie gaan we dieper in op vragen zoals ‘Hoe creëer je draagvlag onder de bewoners van ‘jouw’ plek van het evenement? Maar ook: ‘Wat is de balans tussen levendigheid en leefbaarheid’.
De themasessies zullen worden verzorgd door o.a. Joris Bouwmeister, Dordrecht Marketing.
Binnenkort meer over de verschillende themasessies…